Comunicat de presă
Barometrul de afaceri (www.barometru.md) –
portalul informativ despre climatul de afaceri din perspectiva comunității de business de pe ambele maluri ale Nistrului
noua introducere noua introducere noua introducere noua introducere noua introducere noua introducere noua introducere noua introducere noua introducere noua introducere noua introducere noua introducere noua introducere noua introducere noua introducere
Barometrul de afaceri din Republica Moldova – www.barometru.md este o platformă care sistematizează răspunsurile a 400 de agenți economici chestionați. Companii mari și mici, care operează pe ambele maluri ale Nistrului, au răspuns la întrebări ce vizează cifra de afaceri, investiții, profit, creșterea sau diminuarea numărului de angajați, aprecierea dialogului cu autoritățile, percepția generală despre situația economică din țară.
Informațiile prezentate în barometru vor fi actualizate de două ori pe an. Sondajele sunt structurate pe șase criterii de evaluare: cifra de afaceri, managementul angajării/HR, investiții, profit, perspective de dezvoltare, percepția climatului general de afaceri.
Dan Nuțiu, președintele executiv al Asociației Investitorilor din România
Emmanuel Skoulios, președintele Camerei de Comerț și Industrie Franța-Moldova
Astfel, mai multe companii se arată ușor dezamăgite de politicile statului în domeniul mediului de afaceri, considerând că ele s-au înrăutățit în ultimele 6 luni. Din perspectiva activității interne, companiile în general au redus investițiile, au cifre de afaceri mai mici și destul de multe companii au înregistrat reduceri de angajați. Un aspect pozitiv însă este că mai multe companii au declarat creșteri ale profitului, comparativ cu numărul celor care au înregistrat scăderi ale acestui indicator.
Printre problemele principale cu care se confruntă companiile putem evidenția:
- Creșterea prețurilor în general, inclusiv la materie primă și la alte componente ale costurilor de producție, de această problemă sunt afectați în mod special cel puțin 78.1% din toate companiile.
- Dificultăți ce țin de situația din Ucraina. Peste 44% din companii au activitatea lor perturbată de evenimentele din Ucraina, inclusiv au probleme cu aprovizionări cu materie primă, transport, piață de desfacere și alte aspecte.
- Lipsa angajaților calificați e o problemă importantă pentru 41% din companii.
De asemenea, mai pot fi menționate următoarele obstacole: perturbarea canalelor de vânzări și dificultatea identificării de noi clienți (35%), impozitele mari (29%), legislația imperfectă (16%), accesul dificil limitat la finanțare (15%), dificultăți întâmpinate în relația cu instituțiile statului (13%), corupția în organele statului și în alte domenii (8%). Doar 0.5% din companii au menționat că nu se confruntă cu nicio problemă majoră.
Activitatea este realizată cu sprijinul financiar al Uniunii Europene, în cadrul Programului UE „Măsuri de Promovare a Încrederii” implementat de PNUD Moldova.
Informații despre activitatea asociațiilor de business implementatoare: